Keislamana Seorang Biksu Ini Membuat Malaysia Gempar


HAMPIR 30 tahun menhkaji agama-agama yang ada, akhirnya seorang Biksu berusia 66 tahun mengambil keputusan memeluk Islam.

Pengalaman menjadi Biksu selama 28 tahun di Taiwan, mendorong Biksu ini mencari kebenaran dan akhirnya mengakui Islam merupakan satu agama yang indah dan sempurna.

Beberapa hari lalu seperti dilansir Sukan Star TV Malaysia,biksu tersebut mengucap syahadat di sebuah masjid China di Malaysia disaksikan Persiden Persatuan Muslim China Malaysia di Malaka, Lim Jooi Soon.

“Semasa menjadi biksu, dia banyak mengkaji beberapa agama di dunia. Selama itu, ia mengatakan hanya Islam yang ia temui sebagai agama paling lengkap dan meliputi segala aspek setiap kali berhujah,” tutur Jooi Soon.

Jooi Soon lebih lanjut mengatakan, “Tugas kita yang  utama adalah membimbingnya agar ia mengetahui ajaran Islam secara mendalam.”

“Pertama yakni membimbingnya dengan bahasa Mandarin, sebab ia tidak fasih berbahasa Melayu dan Inggris. Dan itu menuntut kesabaran kita,” tutupnya.

Proses tersebut turut dihadiri pula Datuk Yaakub Md Amin sebagai ketua DKM Masjid Malaka dan Datuk Dr. Mohadis Yasin yang erupakan Mufti Malaka.

Biksu tersebut dikabarkan berasal dari Johor, ia datang ke Malaka sejak tiga minggu lalu.

“Akhirny ia berjumpa saya, sayapun menerangkan bagaiaman logika, sains, dan hujah dapat dikaitkan dengan Sang Pencipta Alam ini,” kata Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chick yang merupakan pengurus masjid Malaka. [ra/islampos] DVD MURATTAL
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentar:

Post a Comment